Kwestie związane z ochroną środowiska naturalnego są coraz ważniejsze. Firmy muszą dostosowywać się do rosnących wymagań konsumentów, którzy zwracają uwagę na rodzaj użytkowanych materiałów opakowaniowych. Ekologiczne opakowania mogą przybierać różne formy. Dowiedz się, jakie rozwiązania są dostępne na rynku i co warto wybrać do konkretnych zastosowań.
Jednym z największych problemów współczesnej cywilizacji jest nadmierna konsumpcja i nadprodukcja odpadów. Wielu z nich nie da się ponownie wykorzystać czy przetworzyć (lub też jest to nieopłacalne), a ich rozkład trwa setki lub tysiące lat. Stąd trend na opakowania ekologiczne, czyli przyjazne środowisku. Pod tą nazwą mieszczą się w zasadzie wszystkie rodzaje materiałów, których użytkowanie skutkuje mniejszym negatywnym oddziaływaniem na planetę. Za opakowania eko można uznać m.in.:
Opakowania bio (biodegradowalne) idą o krok dalej. Mogą być one kompostowane i rozkładają się bardzo szybko, nie wpływając negatywnie na środowisko naturalne. W tej kategorii pojawia się wiele innowacji – m.in. bioplastik, który wygląda i zachowuje się zupełnie jak tworzywo sztuczne, ale jest wyprodukowany z surowców roślinnych (np. kukurydzy czy trzciny cukrowej).
Przeczytaj także: Opakowania biodegradowalne – jak wygląda ich produkcja?
Jeśli chcesz budować wizerunek firmy, której nie jest obojętny los Ziemi i jej mieszkańców, musisz starannie dobierać wszelkie stosowane opakowania. Znalezienie bardziej ekologicznej alternatywy dla obecnie stosowanych rozwiązań nie powinno być trudne, ale należy brać pod uwagę wiele aspektów. Eko opakowania powinny być produkowane w sposób, który jak najmniej zagraża środowisku, ale również praktyczne. Niezbędne jest dopasowanie rodzaju opakowania do charakterystyki produktu. Nie każdy towar da się zapakować np. w karton z recyklingu bez ryzyka utraty czy zmiany jego właściwości. Należy również brać pod uwagę koszty – konsumenci są w stanie zapłacić nieco więcej za produkt firmy dbającej o ekologię, ale podwyżka cen związana ze zmianą rodzaju opakowania nie może być zbyt wysoka.
Przeczytaj również: Opakowania biodegradowalne – zalety i wady
Biodegradowalna folia to bardzo ciekawy produkt, który ma szansę zawładnąć rynkiem opakowań. Znajdziesz ją w ofercie firmy Colormark. W użytku praktycznie nie różni się od zwykłej folii plastikowej, ale jej atutem jest to, że bardzo szybko się rozkłada. Wytwarzana jest z roślin i bardzo dobrze zastępuje tradycyjne opakowania foliowe. Może być używana do pakowania różnego rodzaju towarów, począwszy od żywności (dostępna jest specjalna folia spożywcza biodegradowalna), a skończywszy na przesyłkach kurierskich. Tworzy funkcjonalne, estetyczne, a jednocześnie ekologiczne opakowania. Chroni przed wilgocią, zupełnie jak plastik, jest przejrzysta i lekka, a jednocześnie wytrzymała. Dzięki pochodzeniu roślinnemu można ją kompostować lub wyrzucić do kosza z odpadami bio. Jest to więc idealne połączenie komfortu użytkowania z przyjaznością dla środowiska.
Biodegradowalna folia może być również termokurczliwa. To bardzo popularny rodzaj opakowania wykorzystywanego w wielu branżach. Pod wpływem ciepła obkurcza się, ściśle przylegając do produktu. Dzięki temu doskonale zabezpiecza towar, m.in. przed działaniem czynników zewnętrznych. Folia termokurczliwa używana jest w opakowaniach zbiorczych i jednostkowych, w przemyśle spożywczym, chemicznym, budowlanym i wielu innych. Tradycyjnie wytwarza się ją z grubego plastiku, który potrafi zalegać na wysypiskach przez tysiące lat. Folia ekologiczna tego typu produkowana z roślin nadaje się jednak na kompost i ulega pełnemu rozkładowi w bardzo krótkim czasie.
Wiele wskazuje na to, że opakowania bio i ekologiczne to nie chwilowa moda ale tendencja, za którą będzie podążać rynek. Korzyści dla środowiska są dość oczywiste – mniejsza ilość odpadów to mniej problemów z ich utylizacją i składowaniem, a tym samym po prostu czystsza planeta. Zrezygnowanie z plastiku na rzecz rozwiązań ekologicznych to również mniejsze skażenie środowiska podczas produkcji. Przerzucając się na ekologiczne opakowania, robisz dużo dobrego nie tylko dla Ziemi, ale również dla swojego wizerunku. Coraz więcej konsumentów zwraca uwagę na aspekty ekologiczne i docenia starania firm w dążeniu do zniwelowania ich negatywnego wpływu na środowisko. Warto podkreślać, że marka stosuje folie ekologiczne czy opakowania bio – tym sposobem zyskasz uznanie wielu osób. Należy również pamiętać, że klienci są w stanie zapłacić więcej za ekologiczne produkty.Inwestycja w ekologiczne opakowania to możliwość pozytywnego wyróżnienia się na rynku. Chcesz dowiedzieć się więcej? Sprawdź ofertę Colormark lub skontaktuj się z jej przedstawicielami, by dobrać najlepsze produkty dla swojego biznesu.